Видове износване на гумите за писта

Това е превод от английски език на статия относно видовете износване на гуми при каране на писта. Статията се базира на информация от известният спец по окачвания Дейв Мос (Dave Moss).

Оригинален текст / Original text: The Race Track Tyre Wear Guide

Често срещани типове износване и причините за тях

В това ръководство ще разгледаме някои от различните видове износвания на гуми, които може да наблюдавате на трак дни. Намерението ми е да ви помогна да научите повече за износването на мотоциклетни гуми, за да сте по-подготвени да се справите с неприятно разкъсване, когато / ако ви се случи.

Въпреки всичко темата е доста обширна и не е толкова лесно да кажеш това причинява онова или онова причинява това (особено като става дума за настройки на окачването). Затова, моля ви, приемете тази статия като опростен гид към износването на мото гуми, а не като изчерпателен и окончателен източник на информация. Ще оставя последното на г-н Дейв Мос. Нека преминем към първия тип износване.

Cold Tear или Студено Разкъсване

Студено разкъсване (Cold tear)Причина – Студеното разкъсване е причинено от прекомерното напомпване на гумата (б. пр. прекалено високо налягане). Когато гумата е прекалено напомпана, контактната площ със земята е твърде малка и не може да генерира и разпространи достатъчно топлина, която да затопли целия корпус на гумата до работна температура. Вместо това повърхностният слой на гумата се загрява много бързо и прегрява, докато корпусът в дълбочина остава с по-ниска от работната температура. По тази причина повърхността на гумата директно се откъсва и отделя.

Симптоми – Разкъсванията са доста дълбоки и някакси приличат на следи от човешки нокти. Ако можете да си пъхнете нокътя под тях и почти да обелите парче гума от повърхността, то това е сигурен знак за студено разкъсване.

Hot Tear или Горещо Разкъсване

Горещо разкъсване (Hot tear)Причина – горещото разкъсване се причинява от недонапомпване на гумата (б. пр. твърде ниско налягане). Недонапомпването на гумата води до прекалено голяма контактна площ със земята, което от своя страна води до прегряване на гумата. Когато цялата гума прегрее, повърхността й става гореща, стапя се много бързо и се разнася настрани заради центробежните сили, създадени при въртенето на гумата.

На пръв поглед изглежда доста сходно със студеното разкъсване, но понеже цялата гума прегрява, а не само повърхността, гумата пада с по-малко усилие отколкото като се къса от студения корпус при студеното разкъсване. Това означава, че горещото разкъсване не е толкова дълбоко.

Симптоми – Разкъсванията от този тип са сравнително плитки и по-широко разпръснати и не би трябвало да може да си пъхнете нокътя дълбоко под тях, както при студеното разкъсване.

Също ще забележите, че разкъсванията слизат надолу и към центъра на гумата в дъговидна форма заради центробежната сила на гумата.

Износване Свързано с Окачването

Когато говорим за окачването и как неправилни настройки влияят на износването на гумите, е трудно да се обясни кои симптоми какво означават, защото не всяка форма на износване е свързана с точно един определен компонент на окачването. Все пак по-долу съм изброил няколко точки, които биха ви помогнали да прецените дали проблемите с гумите ви са свързани с окачването.

Ако настройките на задното окачване (rebound, compression, sag или spring rate – б. пр. вижте статията за настройки на окачването за повече детайли) са неправилни до степен да карат задната гума да работи като част от окачването, веднага ще забележите нехарактерно износване или разкъсване, просто защото гумата не е създадена да се ползва по този начин.

За неопитното око износването, причинено от неправилни настройки на окачването лесно може да се сбърка с проблем с налягането (горещо или студено разкъсване), но всъщност има няколко разлики и няколко въпроса, които може да си зададете, за да се насочите в правилната посока за решаване на проблема.

Знаете ли дали имате правилната пружина? – Ако пружината ви е прекалено твърда или прекалено мека за теглото, корпусът на гумата е подложен на твърде голямо напрежение, защото от него се изисква да върши съществена част от работата на окачването и по-точно на пружината. Това означава, че гумата бързо започва да се износва или разкъсва заради неправилното натоварване.

Засегната площ има ли равномерна ширина? – Погледнете ширината на износването. Ако забележите, че не е равномерна и се променя значително, проследявайки го по продължението (обиколката) на гумата, то това е добър индикатор за проблем с окачването, обикновено некоректно настроен rebound damping. Снимката отдясно го демонстрира.

Разкъсването минава ли по цялата окръжност на гумата? – Ако да, то причината може да бъде неправилно налягане или проблем с геометрията.

Но, ако не минава и проследявайки разкъсването около гумата забележите, че се редуват места с неправилно износване (разкъсване) и чисти незасегнати места, то това е друг вид индикация за проблем с окачването, най-вероятно с rebound или compression damping или дори комбинация от двете.

Ръбовете на грайфера задигнати ли са? – Ако предните (водещите при въртене на гумата) или задните ръбчета на грайфера са задигнати, това е сигурен знак, че rebound damping на предницата или на задното окачване е твърде бърз или твърде бавен. Обикновено, ако е на водещия ръб, е твърде бавен, а ако е на задния е твърде бърз.

Като си отговорите на по-горните въпроси, бихте могли да прецените дали проблемите с гумите ви са свързани с окачването.

Разкъсвания в Следствие на Геометрията

Недостатъчно тегло върху предната гума

Причина – Този тип разкъсване не е толкова често срещано като студеното или горещото, тъй като е причинено от неправилна настройка на геометрията на мотора, която обикновено засяга предната гума. На снимката се вижда резултатът от недостатъчно тегло върху предната гума, което води до невъзможност за достигане на работна температура.

Това означава, че гумата няма достатъчно сцепление и в резултат на това натиска (б. пр. pushes – натиска, излиза от траекторията) и се влачи по асфалта при отваряне на газта вместо да се търкаля, както е коректно да прави. По този начин повърхността на гумата прегрява и в последствие се къса.

Симптоми – При геометрично разкъсване заради недостатъчно тегло върху предната гума крайната третина (б. пр. по ширината на гумата) показва следи от неправилно износване, тъй че афектираната повърхност е доста голяма.

Ако гумата ви показва следи от лошо износване на крайната третина и линията на износването, която е откъм средата на гумата, равномерно следва обиколката на гумата, то може да сте доста сигурни, че имате проблем с недостатъчно тегло върху предната гума.

Прекалено много тегло върху предната гума

Причина – Другият тип износване заради проблем с геометрията е твърде много тегло върху предната гума. В този случай, когато започнете да лягате с мотора в завоя, предната гума започва да се плъзга по асфалта вместо да се търкаля заради прекомерното натоварване върху нея. Чак, когато приключите с лягането в завоя и отново започнете да подавате газ, ще отнемете теглото от предницата и ще облекчите гумата.

Този тип разкъсване може да се случи и от прекалено много тегло върху предната гума в комбинация с твърде мека предница.

Симптоми – Ще забележите много по-малка на широчина лента на износване, която много прилича на горещо разкъсване на задна гума, но лентата в този случай е широка 5-10мм и обикновено се намира по средата между ръба и центъра на гумата. Отново, ако линията на износването върви относително точно по обиколката на гумата, най-вероятно проблемът е свързан, ако не с налягането, с геометрията.

Обезцветяване на Гумата – Сини Гуми

TODO: информация за маслата в гумите, как излизат на повърхността и пр.

Какво искаме да виждаме в нашите гуми?

Вече знаем какво не искаме да виждаме по отношение на износване на гумите, но какво ИСКАМЕ да виждаме?

Погледнете снимката отдясно – това е, което трябва да целите. Ако имате шарка на износване като тази снимката, която прилича на плаж след отлив, значи сте уцелили десетката.

Това не означава, че ще получите максимално сцепление (състезателите често жертват живота на гумите за по-добро сцепление и поведение), а значи, че най-вероятно ще наблюдавате доста добра дълготрайност и грип, достатъчен за феновете на трак дни.

Извод

TODO

Кредит

Необходимо е да дам много кредит на Дейв Мос от Feel The Track за тази статия. Напътствията по-горе са това, което съм научил от гледане и четене на много от безплатната информация относно анализиране на износването на гуми, която той предоставя. В действителност няма наистина качествен източник по темата и сме късметлии да имаме Дейв, който дава най-доброто от себе си да научи нас – феновете на трак дни – за проблемите с износването на мото гуми.

6 thoughts on “Видове износване на гумите за писта

  1. Привет, според мен относно горещото разкъсване на гумата- не е коректно да се намесват т.н. центробежни сили в почерка на разкъсването. Достатъчно е да се каже, че силите деформиращи контактното петно и осигуряващи сцеплението размазват полимерния материал след температурната му декомпозиция ( примерно).

    Поздравявам те за положения труд и хубавите статии,
    Много радваш с това градивно постоянство и интерес.

    • Благодаря ти за добрите думи, Коце. Подготвил съм още статии и скоро ще започна да ги пускам.

      Коментарът ти ми дава повод да мисля, че се занимаваш с химия или поне че си навътре в темата със свойствата на полимерните материали. Ако е така, би ли аргументирал накратко мнението си защо центробежните сили на въртяща се с висока скорост гума не се намесват в размазването на разтопения материал?

      P.S. Идеята е от една страна, че това е превод на статия и трябва да запазя текста в максимално близък до оригиналния вид. От друга страна дискусиите върху различни детайли като този са много много ценни и спокойно мога да добавя уточнения тип “б. пр.” и да насоча към коментарите под текста. Също така е желателно езикът да е достъпен за читателя – ентусиаст непрофесионалист.

  2. Привет,
    Не мога да видя имаш ли имейл за връзка в блога – искам да изпратя една картинка с опростен коментар към нея.

  3. Много благодарности за пложения труд. Приветствам те за блога!
    Темата с окчванията е много дебела у деликатна. Също трябва да коментираме влиянието на нивото на маслото в телескопичнта вилка т.н. Air Spring, който оказва драстично влияние върхи поведението на мотора на висока скорост и най- вече при спиране и влизането в завой. Големите производители като Ohlins, K-Tech, Bitubo,WP, Kawaba… в своите спецификации обозначавaт нивата и влиянието им върху силите на пружините и Sag.

    • Благодаря за положителното мнение, Калин. Имам подготвени някои по-задълбочени теми относно окачванията като обратната връзка и дискусиите винаги действат насърчаващо и ще се радвам да споделяш какво мислиш и занапред. Благодаря!

Leave a comment